Pazar látvány várt rám a nemrégiben megrendezett Stéphane Rolland divatbemutatón. A négy napig tartó rendezvényen, ahol minden évben mintegy harminc divatház szerepel, a világ megismerhette a 2024-2025- ös őszi/téli haute couture (exkluzív, egyedi gyártású divatcikkek) kollekciókat, melyek megadják az alaphangot az elkövetkező trendeknek is.
„Paris is made for Haute Couture and Haute Couture is made for Paris” – nyilatkozta éppen mellettem egy újságírónak Stéphane Rolland a show után. És valóban, a neves divattervező bemutatója után mindenkiben megerősödött a tudat, hogy Párizs valóban az Haute couture kimagasló fellegvára. Őszi-téli kollekciójával is kimondottan a szülővárosa, Párizs előtt tiszteleg. Nem véletlenül ez vonzza a legtöbb A-listás címlapsztárt is, akik ilyenkor a francia fővárosba utaznak. Catherine Deneuve, Vanessa Paradis, Keira Knightley vagy Kyle Jenner jöttek most el ide izgalmas öltözékekben.
Ezért amikor megkaptam a meghívót a tervező show-jára, szinte ugráltam örömömben, régi kívánságom teljesült. Négy nagy divatvárost tartunk számon a világon: New York, London, Milánó és Párizs. Az általában július elején megtartott, ám az olimpia miatt kicsit eltolt divathétre az idén június 24-27 között került sor. A nagy presztizsű eseményt évente kétszer rendezik meg városszerte.
Az óriásmárkák bemutatóit rendszerint történelmi helyeken tartják meg, a Chanel-é az Opéra Garnier-ben volt, Stéphane Rolland pedig a nagy presztizsű Salle Pleyel-ben kapott lehetőséget. E híres koncertterem kiváló akusztikájáról és elegáns art deco stílusáról ismert, tökéletes helyszín az ilyen exkluzív divatesemények számára is.
Aki még nem ismerné, az ötvenes éveiben járó, vállig érő hajú jóképű dizájner a klasszikus elegancia modern elemekkel való ötvözésének a mestere. Miután egy neves párizsi divatiskolában, az Ecole de la Chambre Syndicale de la Couture-ben tanult, a világhírű Balenciaga vette magához, és 21 éves korában kinevezte a férfi konfekciók művészeti igazgatójának. Ezt követte 24 évesen a Balmain licence alapján szerzett tapasztalat, majd 30 évesen csatlakozott Jean-Louis Scherrer francia divattervezőhöz. Így akkoriban ő lett a legfiatalabb francia divattervező a Párizs szívében található Avenue Montaigne-on, amely luxus divatüzleteiről és elegáns butikjairól híres.
Rolland ezzel párhuzamosan a színház számára is alkotott, de a mozi iránti szenvedélye is tükröződik haute couture kollekcióiban. A ruhái is talán kissé színházi jellegűek, mintha csak egy filmszereplő gardróbjából léptek volna ki.
Nem csoda hát, hogy a művészi érzékenységgel megáldott tervező bemutatója a párizsi divathét egyik legjobban várt eseménye. „Ez a bemutató tisztelgés az éjszakai Párizs varázsa előtt, annak minden csillogásával, eleganciájával és titokzatosságával együtt. A zártkörű partik hangulatával átitatott éjszakai Párizst, a titokzatos Párizst, a szexi Párizst hívja életre” – nyilatkozta a show után.
Miért fekete-fehér? A mostani kollekciónak az 1940-es és 1950-es évekbeli város adott ihletet, ezért is épült kollekciója szinte kizárólag a fekete-fehér köré, de itt-ott felcsillannak az aranyos és gyémántos kiegészítők is. „A múlt eleganciáját kívántam ötvözni a mai technikákkal, a mai modernitás szellemével. Célom a glamour, a hordható glamour! – tette még hozzá szerényen. Inspirációjául szolgált még a franciák körében jól ismert Jacques Prévert költészete és a híres magyar fotográfus, Brassaï alkotásai is.
Kollekciói így valóban külön műalkotások. Az esemény azonban nem csupán a ruhák miatt volt figyelemre méltó: a bemutató helyszíne, a koreográfia és az általános atmoszféra is mind hozzájárult a különlegességéhez. A zenei aláfestés, a látványos fénytechnika, a többsoros színházi függönyök játéka és az elegáns Salle Pleyel tökéletes hátteret biztosított az általa megálmodott világ számára, amely egyszerre volt időtlen és újszerű.
A textúrák is különösen izgalmasak voltak: mind a 32 kreációnál domináltak a fekete krepp és szatén estélyik, óriási kapucnik, bársonyruhák, selymek, pulóver ruhák, flitterek, gyémánt övek és brossok. A kollekció csúcsdarabja a lenyűgöző, földig érő fehér esküvői ruha volt, amely akárcsak egy habcsók vette körül a modellt. Hímzett fehér organza szirmaival és fehér gyapjú szoknyájával emlékezetes marad a látványa.
Az esemény koreográfiája is különleges volt. A modellek egy meghatározott, ám mégis szabadon áramló mozgássorozatot követtek, amely lehetővé tette, hogy a közönség minden szögből megcsodálhassa a ruhákat, és észrevegye a legapróbb részleteket is. Akárcsak egy látomás, egyesével suhantak el, majd a show végén együtt is mindannyian.
Rolland nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy minden ruha (kivéve a menyaszonnyi ruhát) tökéletesen kiemelje a női test természetes szépségét, a modellek eleganciája és kifinomultsága tökéletesen illeszkedjen a ruhákhoz. Az esemény koreográfiája is különleges volt: a modellek egy meghatározott, de mégis szabadon áramló mozgássorozatot követtek, lehetővé téve, hogy a közönség minden szögből megcsodálja a ruhákat, észrevéve a legapróbb részleteket.
A ruhák lenyűgöző vonalai és részletgazdag kivitelezése ámulatba ejtő volt. Az esemény végén Stéphane Rolland maga is megjelent a kifutón, hogy megköszönje a közönség támogatását, és megünnepelje a bemutató sikerét. A közönség állva tapsolt, elismerve a tervező tehetségét és elkötelezettségét a divat iránt, aki ismét bebizonyította, hogy miért is tartozik a legnagyobbak közé.
A divat valóban több, mint ruhák gyűjteménye: egy művészeti forma, amely kifejezi a tervező vízióját és kreativitását. Rolland kollekciója pedig tökéletes példa arra, hogy hogyan lehet a divatot művészetté emelni, megőrizve annak viselhetőségét és eleganciáját. Ez volt az első divatbemutatóm, így lehet, hogy elfogult vagyok, de már alig várom, hogy láthassam, mit tartogat a jövőben.
A tervező az haute couture mellett luxus menyasszonyi ruhákat is tervez, hogy minél szélesebb közönséghez eljusson. Számára az esküvői ruha tervezése nem más, mint „egy élet ruhájának” a tervezése. Az esküvő egy álom, amelyet sok nő szeretne megélni, a „minden nőhöz szóló” ruhái pedig ezekhez a méltó alkalmakhoz igazodnak. „Bár sok nő napi szinten az utcai viseletet és a könnyed stílust teszi magáévá, az esküvőjét úgy álmodja és éli meg, mint egy tündérmesét. Elegáns, stílusos ruhát akarnak, couture érzéssel. Egy kivételes, mégis megfizethető darabot” – nyilatkozta.
A megrendeléstől a ruha leszállításáig két hónap telik el, s ahogy az Haute couture esetében, a próbák itt is kiváltságos pillanatok a ház és a vásárlók számára. Mert a próba egy elegáns, bizalmas és intim momentum. „Nincs szebb érzés, mint látni a leendő menyasszony szemének csillogását, amikor felfedezi magát a ruhájában.” – teszi hozzá. Egy-egy ruha ára 6-14 ezer euróba kerül.
Egy már biztos: 2023 nyara nem csak a párizsi olimpia miatt lesz emlékezetes számomra, a divatbemutató kirepített a hétköznapokból, a catwalk, a fotósok, a manökenek, a divatimádó influencerek világába.
Stéphane Rolland szép ESKÜVŐI RUHA kollekcióját itt, NŐI TÁSKA kollekcióját itt ,PRÊT-À-PORTER ruháit pedig itt megtekintheted!
A cikk nem támogatott írás, ha tetszett, olvasd el ezt is: Varázslat a Moulin Rouge – ban
Megjegyzés: A cikkben szereplő fotók semmilyen módon nem másolhatók, nem reprodukálhatók és nem terjeszthetők, a képek jogtalan felhasználása jogi következményeket von maga után.