Limoges mellett, Oradour-sur-Glane-ben található a Bernardaud manufaktúra, amelynek több száz dolgozója évente négymillió porcelántárgyat gyárt, nagy részét exportra. Egy teáskanna több mint ötven kézen is átmegy, mielőtt elnyeri végleges formáját, és egy hét, amire elkészül.
Jeff Koons- ról hosszan szóltam már egy korábbi bejegyzésében (lásd itt) pedig ő csak egy a további ötven nagy nevű művész közül, akikkel a Bernardaud együtt dolgozik. A ház már a harmincas években olyan művészeket kért fel, mint Joan Miro vagy Marc Chagall. Utóbbi jogutódjával megegyezve köszönnek vissza Chagall színes, üde virágcsokrai a káprázatos szépségű süteményestálakról, tányérárokról, teáskannáról és bögrékről.
A virág, mint téma, Chagall művészetének 1909 körüli mediterrán művészi szakaszában jelenik meg, abban az időben, amikor megismerkedett későbbi feleségével, Bellával. Őt idézve: „Bella hozta el nekem az első virágot… ” A virág szimbolizálja a felajánlást, jelenléte révén kibontakozik az örök törekvés az eszmény iránt, ami a kiválóság és a szépség színes világához vezet, amely további kérdéseket vet fel. A virágokon túl a Bernardaud sok más gyönyörű biblikus témában is gyártott Chagall-tól étkészletet, bögréket, tálakat, de nekem talán legjobban a párizsi Operaház kupolájának, a „La Coupole de l’Opéra Garnier” miniatűrje tetszik, egy 36 cm-os tányéron! Ha a Chagall kollekcióban gondolkodom, akkor talán erre fáj a fogam a legjobban!
A 2000-es évek eleje óta a csődeljárás és a szerkezetátalakítás a limogesi porcelánipart sem kímélte meg, s a túlélés érdekében Bernardaud-nak nem volt más választása, mint megújítani termékeinek imázsát. Ekkor hoztak létre egy alapítványt, hogy még szorosabbra fűzzék a művészekkel való együttműködést. „A Berbardaud tudása és következetessége lenyűgözi a művészeket” – jegyzi meg Hélène Huret, az alapítvány elnöke. „Az a porcelán, amelyet ma gyártunk, még soha nem volt ilyen szép. Minden évben emeljük színvonalunkat, és termékeink jobbak lesznek. Ez a sikeres vállalkozás jellemzője” nyilatkozta Michel Bernardaud, a vállalat ötödik, jelenlegi vezetője.
Ügyes zománcozásának köszönhetően az „Ecume”, avagy magyarul „hab” modern kollekció a ház egyik bestsellerje., egyszerre sikkesen elegáns és modern. Egyes darabokat a vésett felületen arany, platina, réz vagy színek díszíthetnek, kiemelve a csillogást a matt és fényes felületek váltakozása miatt. Az Ecume vonal tökéletesen megfelel egy különleges gasztronómiai élményt kínáló étterem minden igényének. A cég honlapján egyébként külön rovat szól csak a szállodáknak, vendéglőknek kínált letisztult kollekciókról.
Nem véletlen. hogy vendéglők, szállodák is előszeretettel rendelnek tőlük, mint például a közkedvelt macaron-jairól híres Ladurée üzletek és éttermek. Gusztusos étkészleteiket három referenciaszínben: zöldben, rózsaszínben és kékben készülnek a Ladurée szalonok falaihoz öltözve, hogy tökéletesen illeszkedjenek a szem és a száj öröméhez.
Másik kedvencem a „Fehér madár”, avagy franciául a „L’Oiseau Blanc”. E kollekció a főváros szívében található The Peninsula Paris szálloda lélegzetelállító panorámát nyújtó csillagos étterme és tetőterasza számára készült. Témája ünnepli a két francia repülős, Charles Nungesser és François Coli kalandozását, akik elsőként próbálták meg a duplaszárnyú repülőgép fedélzetén megállás nélkül átkelni az Atlanti-óceán felett. A Bernardaud örömmel vett részt ebben az egyszerre légi és gasztronómiai élményben, személyre szabott dekorációval.
Ha tetszett ez a cikkem, akkor olvasd el ezt is: Bernardaud, avagy a porcelán másképpen